vineri, 27 februarie 2015

Spulberă-mă de Tahereh Mafi


      Gata! Am terminat cu scuzele jalnice, gen am de învăţat, îmi schimb mobila, e joi, şi m-am pus serios pe citit şi făcut recenzii. Gata cu trândăveala. Recent am văzut pe un grup repostate recenzii la cartea asta în speranţa că mai multă lume va auzi de ea şi editura va scoate şi volumul 2. Am citit-o şi eu anul trecut şi tot am aşteptat continuarea. M-am gândit că nu ar strica să fac şi eu o recenzie, mai ştii, doar-doar şi poate-poate se duc norii şi se traduce şi a doua carte.
      Am să-mi astâmpăr dorinţa de-a începe această recenzie cu OMG, ce fain a fost şi am să încerc să fiu profesionistă. Deşi nu prea cred că-mi va ieşi, mai ales că stau tot cu gândul Warner.... ahh...Warner....despre ce vorbeam, a da... Spulberă-mă de Tahereh Mafi, prima carte din seria Atingerea lui Juliette.

Descriere şi copertă:

„NU MĂ POŢI ATINGE”,
îi şoptesc.
MINT,
e ceea ce nu-i spun.
EL MĂ POATE ATINGE,
e ceea ce n-o să-i spun niciodată.
TE ROG, ATINGE-MĂ,
e ceea ce vreau să-i spun.
Dar când oamenii mă ating, se întâmplă anumite lucruri.
Lucruri ciudate.
Lucruri rele.
LUCRURI FATALE.
Nimeni nu ştie de ce atingerea lui Juliette e fatală, dar Restauraţia şi-a făcut planuri legate de ea. Planuri de a o folosi ca pe o armă.
Însă Juliette are propriile ei planuri.
După o viaţă lipsită de libertate, ea descoperă în sfârşit forţa de a se răzvrăti pentru prima oară şi de a-şi găsi un viitor alături de cel pe care crezuse că-l pierduse pentru totdeauna.




În carte ni se spune povestea unei fete de 17 ani, care a fost închisă din cauza unei puteri (abilităţi mai speciale, să zicem) şi care nu a mai vorbit cu o altă persoană de 264 zile. Modul în care este explicată această parte e de-a dreptul înfricoşător. Adică nu ştiu cum s-au simţit alţii citind paragrafele alea, dar eu una am fost terifiată. Probabil şi din cauză că mă sperie cumplit singurătatea. Să-ţi petreci zilele între patru pereţi reci, mi se pare groaznic.



Toate astea se schimbă în ziua în care în acea celulă îi este adus un coleg, pe Adam. Sosirea lui pune în mişcare întreaga acţiune, unde mai punem că Juliette va dezvolta ceva sentimente pentru el. Mi-a plăcut de Adam, asta până să apară Warner. Aş povesti mai multe despre Warner, dar vreau să aflaţi voi singuri mai multe despre el. E delicioasă povestea. Da, mereu am făcut câte o pasiune pentru băieţii răi. Mi-a furat inima, chiar dacă el ar trebui să fie personajul negativ. :))



Juliette mi-a plăcut mult ca şi personaj, în ciuda atingerii ei fatale. Îmi e foarte dragă şi sper să ajung să citesc întreaga ei poveste cât de curând. Am citit multe recenzii în care Juliette era asemănată cu Katniss Everdeen - The Hunger Games – nu văd conexiunea, sincer. Dacă ar fi să o asemăn pe Juliette cu un alt personaj acela ar fi Rogue din X-men, iar cine a citit benzile, văzut desenele sau filmele ştie despre ce vorbesc. 




Toate ca toate, dar cartea asta e una din preferatele mele şi o recomand tuturor. Sunt mare fană a distopiilor (Jocurile foamei, Divergent, Alegerea, Ultimul avanpost, seria Eve) mai e cineva aşa înnebunit după ele, sau doar eu :) Dacă aveţi recomandări nu ezitaţi să-mi scrieţi!


2 comentarii:

  1. Am citit cartea acum trei ani, dacă nu mă înșeală memoria, oricum, cam în perioada în care apăruse de curând la noi. Pe atunci nu frecventam blogurile atât de des, așa că nu prea știu cât de criticată, lăudată, sau pur și simplu, citită, a fost. Oricum, mie mi-a plăcuut foarte mult, și mereu mă întrebam când vor apărea și celelalte două volume. Aveam varianta de-a le citi de pe internet, în engleză, dar din moment ce am primul volum, dacă aș fi făcut-o, nu mi-aș mai fi cumpărat celelalte două volume când ar fi apărut, din moment ce le citisem deja. Nu-mi place să-mi las seriile incomplete, doar dacă se întâmplă să nu-mi placă cartea respectivă.

    Stilul lui Tahereh este destul de diferit de cel al multora pe care i-am citit. Dacă ar fi să-i descopăr scrisul dintre multe altele, aș putea să-l indentific foarte ușor. Este foarte dinamic, simplu în descrieri, dar te pune foarte ușor în priză; te face să fii atent, mai cu precizie. Ca și personaje, să știi că și eu l-am preferat pe Warner, și l-aș fi dat pe Adam de multe ori la o parte, numai ca Juliette să rămână cu el. Mi s-a părut un personaj cu mult mai interesant decât Adam, și dacă nu era fratele acestuia (nu-i mai cunosc numele, din păcate), nu m-ar fi deranjat dacă ar fi murit. Nu sunt o adeptă a scriitorilor care-și sinucid personajele, cu toate că îmi place când un autor mă ia prin surprindere și omoară un anume personaje destul de important. În legătură cu Juliette și asemănarea ei cu Katniss, nu prea o văd nici eu. În afara faptului că amândouă dispun de un curaj foarte mare (pe care, de altfel, îl dobândesc multe alte personaje de sex feminin din o grămadă de cărți cu acțiune), nu le găsesc altă asemănare. Dar în privința ei cu Rogue, să știi că aici te aprob. Puterile lor sunt identice, așa că, da, se aseamănă. Dar poate că doar aici, ca personalitate, sunt amândouă foarte diferite. :)

    Mai că m-aș apuca să recitesc și eu cartea, pentru a-mi mai aminti din detalii (îmi e dor și de Warner, ha-ha!) deoarece mi-ar plăcea foarte mult să-i fac și eu o recenzie. Poate, în felul acesta, mai reușim să adunăm, ca să zic așa, semnături. Recenzii-semnături. :) Dar probabil că o voi face după ce mă voi mai elibera cu programul, și voi mai termina și celelalte cărți, care așteaptă de foarte multă vreme pe raft.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îmi doresc foarte mult să se traducă toată seria și la noi, e mare păcat să nu o facă.Da și eu am o problemă cu seriile incomplete din bibliotecă :/

      Ștergere